Disse salgs- og leveringsbetingelser gjelder om ikke annet er skriftlig avtalt mellom Solcelle Leverandøren AS og kjøper. Utover det som er nevnt skjer leveransen i henholdt til «Alminnelige leveringsbetingelser » NL01 (for rene vareleveranser) eller senere revisjoner av NL01.
1. Tilbud
Tilbudet er normalt gjeldende i 30 dager fra tilbudets dato med mindre annet er skriftlig avtalt.
2. Priser
Alle priser er fritt Levert lager i Oslo, eksklusive merverdiavgift. Etter avtale kan Solcelle Leverandøren AS arrangere frakt for kjøpers regning og risiko. Priser kan endres i avtale perioden med min. 30 dagers varsel.
3. Betalingsbetingelser / fakturering
Betalingsbetingelsene er normalt netto pr. 15 dager fra forsendelsesdato om ikke annet er avtalt. Ved for sen betaling belastes morarente iht. lov om rente ved forsinket betaling. Ved eventuell oppdeling av leveranse skjer fakturering i henhold til leveranse dersom ikke annet er skriftlig avtalt. Fakturering skjer fortrinnsvis via EHF eller e-post (pdf).
4. Levering
Leveringsbetingelsene er EXW Solcelle Leverandøren AS i Oslo. Leveringstiden er i henhold til vår ordrebekreftelse. Delleveranse vil normalt skje dersom ikke annet er avtalt. Leveransetiden skal anses forlenget med en tid tilsvarende forsinkelsen dersom:
a. Kjøper har ikke stilt den forespurte sikkerhet.
b. Kjøper har ikke gitt selger de tekniske opplysninger som er nødvendige for leveransen.
c. Kjøper eller hans kunde forlanger forandringer i leveransen som kan forårsake forsinkelser.
d. Selger hindres i å utføre leveransen på grunn av Force Majeure (definert som forhold partene med rimelighet ikke er herre over). Selger skal varsle kjøper om forsinkelsen og dens varighet i så god tid som mulig.
5. Reklamasjonsfrist
For rene vareleveranser gjelder en reklamasjonsfrist på 12 måneder etter levering med mindre annet er skriftlig avtalt. For leveranser som omfatter levering og montering gjelder en reklamasjonsfrist på 12 måneder etter at leveransen er overlevert, men begrenset til maksimalt 15 måneder etter avtalt levering såfremt en eventuell forsinkelse ikke skyldes Solcelle Leverandøren AS. Kjøper er forpliktet til å kontrollere leveransen ved mottak. Eventuelle feil eller mangler som oppdages skal skriftlig meldes til Solcelle Leverandøren AS uten ugrunnet opphold og så snart som mulig senest innen 8 dager etter mottatt vare. Ved salg til forbruker gjelder reklamasjonsfristene i forbrukerkjøpsloven § 27 (to eller fem år).
6. Utbedring av feil og mangler
Feil eller mangler på utstyr som faller inn under Solcelle Leverandøren AS ansvar og er innenfor reklamasjonstiden vil bli reparert eller erstattet med nytt utstyr. Herunder dekkes kun varen og ikke demontering/montering, frakt eller andre omkostninger.
Eventuell reparasjon utføres på Solcelle Leverandøren AS sitt verksted, etter mottak av utstyr. Kunde har selv ansvaret for å sende inn defekt utstyr for reparasjon. Ved reklamasjonsarbeid ute hos kunde dekker Solcelle Leverandøren AS kun egen arbeidstid og materiell.
Forutsetningen er at aktuelle feil skyldes material-, konstruksjons- eller produksjonsfeil. Slikt arbeid utføres innenfor ordinær arbeidstid. Feil som skyldes feil bruk/montasje, normal slitasje eller elde, betraktes ikke som mangler. Arbeidstid og eventuell reparasjon vil bli fakturert kunde. Alle fraktkostnader, samt reise-, reisetids-, oppholds- og diettkostnader ved eventuelle reiser vil derfor bli fakturert etter regning med 10 % påslag til dekning av administrasjonskostnader.
7. Ikke ansvar for følgeskader og indirekte tap
Solcelle Leverandøren AS har ikke ansvar for følgeskader, tap eller kostnader som eventuelt kan følge en forsinket eller ukomplett leveranse. Solcelle Leverandøren AS tar heller intet konsekvensansvar for dagmulkt, arbeidskostnader, skade erstatning, inntekts- eller leietap.
8. Annullering
Bestillinger kan ikke annulleres eller endres uten skriftlig samtykke fra Solcelle Leverandøren AS. Ved eventuell aksept av annullering fra Solcelle Leverandøren AS side vil et minimumsgebyr på 25 % av bestillingens verdi bli belastet kunden.
9. Retur
Kunden har ikke returrett på leverte varer. Solcelle Leverandøren AS kan samtykke til retur. Ved henvendelse for retur vil et reklamasjonsnummer / returnummer bli oppgitt. Dette nummeret skal påføres varen samt de papirer som følger returen. Ved retur av varer skal kopi av pakkseddel eller eventuell faktura medfølge. Dersom feilsending ikke skyldes Solcelle Leverandøren AS er returgebyr for kurante varer som er ubeskadiget og i originalemballasje 30 % av netto fakturabeløp. All retur av varer skjer for kjøpers regning og risiko.
10. Tvister
Eventuelle tvister forsøkes løst ved forhandlinger. Dersom forhandlinger ikke fører frem, søkes tvisten avgjort etter norsk lov ved selgers verneting.